lunes, 27 de mayo de 2013

Paisatges, viatges, llocs. La vall d'Àger

Un cop hem deixat enrera Balaguer i enfilem la plana que mena cap al Monestir de les Avellanes, gaudim d'aquella amplitut del paisatge que ens ha acompanyat des de que hem deixat l'A-2 a Vilagrassa i agafem la C-53.
L'arribada al Port d'Àger, i la vista que s'estén als nostres peus és impressionant. Al davant , el Montsec, amb els núvols que semblen rondar les muntanyes, sense voler continuar el seu camí, creant un paisatge ple de llum i ombra captivador. A sota, la vall d'Àger, amb St Pere aixecant-se orgullós.
Primer, una passejada per la vila, sempre tan animada,...i després, ja ve de gust perdre's i conéixer els petits pobles que l'envolten: La Règola, Tartareu, Vilamajor, Fontdepou,....el territori és farcit de petites esglésies romàniques, ermites i torres de guaita.Val la pena la visita a l'Ermita de Pedra, penjada a la roca i al santuari de Colobor, hostal que servia d'allotjament als pelegrins que creuaven el Pallars, situat en un enclavament espectacular. I després, recórrer el Montsec, pujar per la Via Romana fins a dalt del Port d'Àger, i mereix una estona a part, arribar fins a Corçà i el pantà. Després podem fer la pujada a la Pertusa, i si sou valents, salvar el corriol que mena a l'ermita des d'on gaudireu d'una vista excepcional del congost del Mont-Rebei i del pantà de Canelles.
Des de la Pertusa mateix i seguint el congost, després de caminar 1 hora i mitja, aproximadament, s'arriba al nou pont penjant que travessa el pantà fins a Montfalco, ja a l'Aragó. Aquesta passarel.la recupera l'àntic pas entre les dues comarques que va quedat negat amb la construcció del pantà.
Tenim pendent la visita, ja que el dia triat i just quan començaven la cmainada, va descaregar una forta tempesta i van decidir esperar una nova ocasió, però, pel que hem llegit el pas eés bastant espectacular i continua amb una sèrie de passarel.les de fusta penjades a la roca que permeten arribar fins al Refugi de Montfalco.

De tornada, fem parada a Balaguer, i passegem per la vora del riu, que baixa ben ple. El nou pont es converteix ràpidament en territori de joc!